následně distribuován s pomocí studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně učitelům v různých lokalitách. Tímto velmi cvičením dětech Tuchoměřice děkujeme všem, kteří se na distribuci a vyplňování dotazníků podíleli. TEORETICKÁ ČÁST Učitel Učitel je bezpochyby jedním ze základních činitelů výchovně vzdělávacího procesu jak uvádí například Dytrtová, Krhutová aj. V primárním školství by se dokonce dalo říct, že je přímo tím činitelem nejdůležitějším. A protože se právě jím budeme v této práci zabývat především, považujeme cvičení pro děti Tuchoměřice za vhodné jej nejprve definovat. K definování se vyjadřuje Průcha následovně Ačkoli se s pojmem učitel tak často zachází, není téměř nikdy pojem přesně vymezen. Učitele, jakožto komplexní a značně nesourodý subjekt, je však nezbytné pojímat v celé jeho šíři, a to jak lidské, tak i té profesní. Jedině tak můžeme dojít k pochopení probírané problematiky. Kdo je to učitel Pedagogický slovník říká, že Výhledy je to osoba podněcující a řídící učení jiných osob, vzdělavatel. Jeden z hlavních aktérů vzdělávacího procesu, profesně Jenerálka kvalifikovaný pedagogický pracovník, vykonávající učitelské povolání. Průcha, Walterová, Mareš, s. Dále nás bude zajímat především bližší specifikace učitele primární školy. Spilková a Hejlová jej chápou především jako facilitátora žákova vývoje a učení, jenž vytváří kvalitní vzdělávací situace a podmínky pro úspěšné učení u všech žáků. Dále jej vidí jako citlivého diagnostika v
odhalování individuálních možností a vzdělávacích potřeb žáků, který se snaží dotáhnout každého žáka k jeho osobnímu maximu. cvičilo dětem Tuchoměřicemi Celkově pojímá učitele primární školy jako odborníka, který usnadňuje učení a pomáhá žákům v jejich individuálním rozvoji. Červený vrch Spilková, Hejlová, s. Současně Spilková a Hejlová vymezují profesní kompetence učitele, na které je kladen důraz. kompetence pedagogické a psychodidaktické kompetence komunikativní kompetence diagnostická a intervenční oborové předmětové kompetence kompetence sebereflexe a cvičení pro děti Tuchoměřice teoretické reflexe praktických zkušeností Spilková, Hejlová, s. V souvislosti s oborovými předmětovými kompetencemi Spilková a Hejlová dále zdůrazňuje jedno výrazné specifikum primární pedagogiky, a sice jeho multidisciplinárnost. Tato se zakládá na didaktickém systému vedení účetnictvím v Praze západ Tuchoměřicích