jemné motoriky, která je však značně determinována osifikací přeměnou chrupavky v kost ruky. V této době si dítě rádo hraje s různými Vltavská materiály plastelínou, knoflíky, kostkami, kamínky, látkou, korálky. Je stále jakoby okouzleno rozmanitými tvary, které rádo napodobuje, zvláště se zapojením hmatu plastelína, různě je řadí a porovnává. Kolem čtvrtého roku se vyhraňuje lateralita a dítě v návaznosti na Letná dominanci hemisfér je buď pravák, nebo levák Mertin, V., Gillernová, I. S rozvojem jemné motoriky souvisí rozvoj kresby. Tříleté dítě ovládá již pohyby rukou již natolik, že mu nedělá obtíže napodobit různý směr čáry zvládne tedy nápodobu vertikální, horizontální i kruhové čáry, třeba jenom podle předlohy. Ve čtvrtém roce i ovládne kresbu křížku, v pátém je schopno napodobit čtverec a asi v šestém roce trojúhelník. Současně roste i jeho schopnost vyjádřit kresbou vlastní představu Langmeier, J., Krejčířová, D. Kognitivní cvičením dětí Prahu 7 vývoj Každé skutečné dobrodružství vzniká nárazem fantazie na skutečnost. K. Čapek In Čačka, O. str. Percepce vnímání je globální, dítě vnímá celek jako souhrn jednotlivostí, kde zatím není schopno rozlišovat základní vztahy. Nechá se snadno upoutat výrazným detailem, zvláště má li nějaký vztah k jeho aktuálnímu zájmu nebo potřebě. Rozvíjí se zraková a sluchová diferenciace, která je nezbytná pro pozdější proces analýzy při čtení a psaní. Vnímání prostoru je dosud nepřesné, opět stačí výrazný podnět, který ho dokáže zcela cvičení pro děti Praha 7
poplést. Nepřesně vnímá časové úseky přeceňuje čas, který tráví nezajímavým způsobem, a naopak. Čas umí posoudit jen ve vztahu ke Florenc konkrétní činnosti Ještě se třikrát vyspím a pojedu k babičce. Představy předškoláka jsou barvité a bohaté. Mezera mezi vnímanými cvičení pro děti Praha 7 jevy či jednotlivými detaily jsou často doplňovány tzv. dětskou konfabulací. Jsou to smyšlenky, o kterých jsou děti přesvědčeny, že jsou pravdivé. Představy třeba jen fantazijní jsou pro předškoláka nutné. V předškolním období též dochází k významnému procesu decentrace, při kterém se dítě učí, že existence prostorového, časového a příčinného světa jevů nezávisí na něm Mertin, V., Prahy 7 cvičit dítěte Gillernová, I. Subjektivní prožitky a touhy dětí předškolního věku zasahují také do vštěpování a vybavování, takže paměť je dosud nespolehlivá. Díky organické plastičnosti mozkové kůry si však děti osvojují značné množství materiálu. Fixovány jsou zvláště anglických školkách Praha 7