M. http www.apa.upol.czwebindex.phplegislativaspc specialn pedagogicka centra Lehká mentální retardace Mentální retardace Každý jedinec s mentálním postižením je jedinečnou osobností jemu charakteristickými rysy. Přesto však se u značné části z nich projevují určité společenské příznaky, které závisí na druhu mentální retardace, na její hloubce, rozsahu, na tom, zda jsou rovnoměrně postiženy všechny složky psychiky nebo zda je vývoj nerovnoměrný Švarcová, I. Mentální retardace je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností schopnosti myslet, učit se, přizpůsobovat se svému okolí, k němuž dochází v průběhu vývoje jedince. Jde o stav trvalý, který bývá vrozený, nebo časně získaný do let života dítěte. Zastaralý název pro mentální retardaci je oligofrenie nebo slabomyslnost Homolka Bazalová, B. In Pipeková, J. s. Za mentálně retardované postižené se považují takoví jedinci děti, mládež a dospělí, u nichž dochází Radlická k zaostávání vývoje rozumových schopností, k odlišnému vývoji některých psychických vlastností a také k poruchám v adaptačním cvičili dítěti Prahu západ chování. Hloubka a míra postižení jednotlivých funkcí je u nich individuálně odlišná. Příčinou mentální retardace je organické Praze západ dětské cvičení poškození mozku. Podle vývojového období, v němž k mentálnímu postižení došlo, se rozlišuje oligofrenie, která se pojímá jako opoždění duševního vývoje na podkladě dědičném a vrozeném, a demence, jež se chápe jako důsledek poškození mozku různého druhu v
průběhu života jedince Švarcová, I. Klasifikace Hloubku mentální retardace je možno určit pomocí inteligenčního kvocientu, který cvičení pro děti Praha západ vyjadřuje úroveň rozumových schopností. V naší zemi se ke klasifikaci mentální retardace používá revize mezinárodní statistické Nové Butovice klasifikace nemocí MKN ICD vydaná Světovou zdravotnickou organizací WHO. Dle ní rozlišujeme Zvolský, Druh postižení F Mentální retardace Vypich Stupeň postižení F Lehká mentální retardace IQ F Středně těžká mentální retardace IQ F Těžká mentální retardace IQ F Hluboká mentální retardace IQ a níže F Jiná mentální retardace F Nespecifikovaná mentální retardace Typ postižení o Eretický nepokojný, cvičit dítěte Prahou západ dráždivý, instabilní o Torpidní apatický, netečný, strnulý o Nevyhraněný Bazalová, B. In Pipeková J. s. F Lehká mentální retardace IQ se pohybuje přibližně mezi až u dospělých odpovídá mentálnímu věku let. Stav vede k obtížím ve školní výuce. Mnoho dospělých je ale schopno práce, úspěšně udržují sociální vztahy a přispívají k životu společnosti. F Středně těžká mentální retardace IQ dosahuje hodnot až u dospělého odpovídá mentálnímu věku let. Výsledkem je zřetelné vývojové opoždění v dětství, přesto se mnozí dokáží vyvinout k určité hranici nezávislosti a soběstačnosti, dosáhnou přiměřené komunikace a školní dovednosti. Pro dospělé bude nutné anglickými školkami v Praze západ