zvedne, napije se, odloží Při jídle již nepřevrací lžičku Jí samo, nebryndá příliš Nalévá z konvičky nebo přelévá z e skleničky do skleničky Oblékání Spolupracuje při oblékání Nasadí si čepici Rozepne zip Natáhne si kalhoty, rukávy, nazuje botičky Obleče se pod dohledem, rozlišuje přední a zadní části oděvů Langmeier, J., Krejčířová, D. Osobnost dítěte v předškolním období Princezna v pohádce představuje pro dítě vždy také jeho vlastní duši. S. Richterová In Čačka, O. str. Celková charakteristika Předškolní věk let Červený vrch je poslední fází raného dětství. Duševní změny už nejsou tak bouřlivé jako v předchozím období. Fyzicky dochází po první fázi Petřiny plnosti let také k první fázi vytahování let, během které dítě nabývá zpravidla již více než metrové výšky. Postupně dosahuje stále cvič dítětem Prahou 6 lepšího ovládání jemné motoriky kreslení, vystřihování, zavazování bot atd. Biologické faktory začínají ve svém vlivu na vývoj ustupovat působení charakteru subjekt objektového vyrovnávání. V duševním dění dominuje, díky přetrvávající jednotě já a svět, subjektem řízený rozmach živé fantazie, nespoutané dosud požadavky racionality. Každý uzná, že fyzicky je předškolní dítě jiné než desetiletý školák, odlišnost jejich psychických výkonů však již nepovažují mnozí lidé za stejně samozřejmou a nezřídka je pak přetěžují Čačka, O. Předškolní období v užším slova smyslu je věkem mateřské školy, ale nebylo by správné chápat je pouze z tohoto Prahy 6 cvičením dětí
hlediska mnoho dětí do školky nechodí, rodinná výchova stále zůstává základem, na kterém mateřská škola dále účelně staví a napomáhá dalšímu rozvoji dítěte Langmeier, J., Krejčířová, D. Předškolní období trvá od přibližně do let. Konec této fáze není určen jen fyzickým věkem, ale především sociálně, nástupem do školy. Charakteristickým znakem tohoto období je postupné uvolňování návaznosti na rodinu a rozvoj aktivity, která už není tak samoúčelná. Na druhé straně je dětské myšlení stále ještě prelogické a egocentrické, vázané na subjektivní dojem a aktuální situační kontext. Překonání této bariéry je jedním z významných úkolů pražskými autosklo