interwiev, individuální, skupinový, orientační, stimulující, volný, standardizovaný apod. Explorandy v rozhovoru mohou být cvičenci, Červený vrch učitelé i rodiče. Metodou rozhovoru zjišťujeme vnitřní příčiny v jejich chování a jednání Vilímová, Jestliže je primárním záměrem získání takových typů dat, jako jsou informace o názorech, postojích, záměrech, přáních, nebo jestliže se chceme dozvědět, jak daný Petřiny člověk porozuměl a prožíval danou situaci, potom bude rozhovor nenahraditelnou metodou. Nejpodstatnější rozdíl mezi pozorováním a rozhovorem spočívá v tom, že rozhovor představuje zprostředkovaný, vysoce interaktivní proces získávání dat. Interaktivnost znamená, že zatímco v pravém pozorování byl pozorovatel většinou jakoby mimo situaci, rozhovor je střetnutí tváří v tvář. Informace, které chce cvičení pro děti Červený vrch výzkumník získat rozhovorem, jsou vždy zprostředkované. Tato zprostředkovanost je dána nejenom specifickými záměry respondenta, ale i jazykovou obratností, i strukturou a povahou jazyka. Nejvážnější zdroj komunikačních problémů spočívá v tom, že co si myslíme, nebo cítíme, není vždy možné adekvátně vyjádřit pomocí řeči. Právě konstatování toho, že to, co člověk řekne, se odchyluje od Červeného vrchu cvičení s dětmi původního významu, nás vede k důležitosti přenosu zakódované informace. Pro přesnost je vhodné, aby byl co nejkratší kanál, protože s délkou kanálu roste riziko šumů, zkreslení a výpadků informací. Je nutné z přímého sdělení zakódovaného komunikačním kanálem vybrat
podstatné a dekódovat informaci. V jazykové komunikaci tedy platí Dbejme na přesnou a jasnou volbu slov. Čím více je informace cvičením dětí Červený vrch zprostředkovaná, tím méně je důvěryhodná. Informace získávejme z první ruky. Nevěřme tomu, že naše interpretace cizí výpovědi odpovídá tomu, co měl na mysli komunikující. Ferjenčík, Typologie rozhovorů Z hlediska formalizování řečové výměny informací můžeme mluvit o strukturovaném, či nestrukturovaném rozhovoru. Ve své práci jsem použila strukturovaný rozhovor, který se řídí předem danými otázkami. Tyto otázky mi pomohly řídit rozhovor. Dotazovaná osoba tak měla rámec otázek, na které bylo možné stručněji a jasněji