hodnocení zde nezíská automaticky. Spolužáci jsou pro ně rovnocennými partnery, s nimiž se porovnává. Nástup do školy může změnit i cvič dítětem Jenerálce postavení dítěte v rodině. Mohou se změnit postoje rodičů k dítěti. Někteří psychologové uvádějí, že v rané fázi mladšího školního věku není mezi dětmi ještě utvořeno pevné kamarádské pouto, nejlepším kamarádem je právě ten, který s nimi sdílí konkrétní aktivitu. V pozdější fázi se již může hovořit o přátelství, které má charakter vzájemné pomoci, solidarity a porozumění. Jenerálka Vágnerová, Přestože se v tomto období ještě s rodiči identifikuje, dochází k většímu vlivu vrstevníků na jeho názory. Snaží se do Červený vrch skupiny spolužáků zapadnout a nevybočovat. Přestože je toto období spjato s novou životní rolí školáka, která znamená více povinností a zvyšují se nároky na chování dítěte, považuje se toto období za šťastné a klidné. Tělesný a pohybový vývoj dítěte mladšího školního věku V počátku tohoto období let dochází u dítěte tzv. období první vytáhlosti. Je štíhlé, prodloužily se mu končetiny a břicho již tolik nevystupuje. Růstové tempo je klidné a pravidelné. Každým rokem vyroste dítě průměrně o cm a jeho hmotnost se zvyšuje přibližně o kg. Machová, s. Průměrný chlapec vyroste od do let ze na cm, jedenáctiletá dívka je asi o centimetr vyšší než chlapec. Váhově se chlapec dostane ze na kg, dívka je asi o půl kilogramu těžší, přestože má již o něco širší pánev a trochu více cvičení pro děti Jenerálka
podkožního tuku než chlapec. Říčan, s. Stavba kostí dvanáctiletého jedince se neliší od stavby kostí dospělého. Osifikace kostí není ovšem ještě dokončena a pokračuje do dvaceti let. Dochází k vyrovnání rozdílů mezi trupem, hlavou a končetinami. Mění se tvar hrudníku a rozšiřují se ramena. Lovětínská, s. Zakřivení páteře hrudní a krční se ustaluje. Kosti kyčelní, sedací a stydké srůstají v kost Šárka pánevní. Kostní tkáň je poddajná a lehce přístupná vnějším vlivům. Zvláště páteř doznává tvarování. Motorika dětí v období let zaznamenává zrychlování pohybů, v letech přibývá síly v důsledku zvětšování objemu svaloviny. Fejtek, s. Pohyby dítěte v období Mydlářka první vytáhlosti a bezprostředně po něm se vyznačují určitou neobratností, dítě se se svým tělem jakoby musí nejprve sžít. Později během celého období mladšího školního věku se dítě stává obratnějším a pohyby koordinovanější. V této době se velmi snadno učí novým pohybovým dovednostem, při hrách a cvičeních využívá více síly a obratnosti. Nyní by se mělo začít s výukou plavání, jízdy na kole a sportovních her. Dětem do deseti let se nedoporučuje začínat s vrcholovým tréninkem. Machová, Kolem osmého roku dochází k