aktuální úroveň zvládaných schopností. Hodnotí se vztah hranice k věku dítěte. Pokud aktuální úroveň zvládaných schopností odpovídá věku, dostává batole ohodnocení nula. Pokud neodpovídá, hodnotí se dále, zda je dítě ve vývoji oproti ostatním dětem, jejichž Mydlářka výkony byly standardizovány tabulkou, napřed hodnotí se či pozadu hodnotí se dítě je napřed oproti svým vrstevníkům ve vývoji v dané cvičení pro děti Mydlářka oblasti dítě je v normě dítě zaostává oproti svým vrstevníkům ve vývoji v dané oblasti Pozorování Pozorování je cílevědomým, Hanspaulka plánovitým, soustavným vnímáním a registrováním výchových jevů a procesů, cílené k odkrývání vztahů a souvislostí ve sledované reality Skalková, Pozorování je jistě nejznámějším a nejstarším způsobem, jakým se člověk dozvídá o světě kolem sebe. Pozorování patří k nejzákladnějším technikám sběru dat. Velká část toho, co víme o sobě i o svém prostředí, je zprostředkována tak, že jsme se dívali kolem sebe a pozorovali a zkoumali lidi a věci okolo nás. V tomto ohledu používá pozorování jako pracovní metodu nejen vědec, ale také každý běžný člověk z ulice Ferjenčík, Lidské pozorování je často selektivní, člověk nemůže obsáhnout to vše, co pozoruje. Vědecké poznání má být však plánovitě selektivní. Právě plán, plánovitost a určitá systematičnost jsou charakteristiky, které odlišují běžné vnímání a pozorování od pozorování profesionálního. Tato plánovitost a organizovanost se nejzřetelněji projevuje v cvičilo dětem Mydlářce
tom, jak vědec odpovídá na dvě základní otázky pozorování co pozorovat a jak pozorovat. Přesné a jasné určení objektu a předmětu pozorování je důležité, abychom svoji pozornost soustředili právě na tu oblast, kterou chceme zkoumat a ne na události, které s ní Mydlářku cvičením dětech nesouvisejí Ferjenčík, Důležitými požadavky na pozorování jsou Komplexnost Tento požadavek znamená, že je třeba kategorie sestavit tak, Ořechovka aby do nich bylo možné zařadit jakékoli chování Nezávislost Požadavek, podle kterého je možné každou jednotku pozorování zařadit jen do jedné jediné kategorie. Konkrétnost a jasnost Každou kategorii máme nejen výstižně pojmenovat, ale především co nejpřesněji definovat cvičili dítěti Mydlářkou Ferjenčík, Ve svém pozorování jsem se soustředila na popis dětí v dané hodině, jejich chování, reakce a okolnosti ovlivňující tyto reakce. V popisu dětí jsem zaznamenala jejich počáteční a výstupní naladění. Slovní vyjadřování během hodiny a také mimické a haptické náznaky toho, jaký má cvičení na dítě vliv. Dále jsem zapsala sociální chování v průběhu cvičení k ostatním dětem. A