potřeby tohoto období patří potřeba citového vztahu, potřeba sociálního kontaktu, společenského uznání emancipace, identity, seberealizace. Předškoláka lze nejsnáze a nejefektivněji motivovat novými podněty v rámci hry se známými a přátelskými vrstevníky. Vůle Chvaly dítěte tohoto věku je velmi kolísavá, protože jsou pro ně podstatné jasné a blízké cíle spojené s konkrétním uspokojením Mertin,V., Gillernová, I. Vůli dítěte lze již v předškolním věku posilovat vedením k zachování návyků a pravidel, včetně rozvíjení schopnosti cvičí dítě Praze 9 tlumit nežádoucí projevy. Volní projevy jsou svou vazbou na zkušenosti, sebevědomí, zájmy, plánovitostí atd. natolik komplexní, že z nich Praha 14 lze posoudit úroveň celé osobnosti Čačka, O. Speciálně pedagogické přístupy u předškolních dětí Rodina a dítě s mentálním cvičilo dětem Praze 9 postižením Nejpřirozenějším prostředím pro život a výchovu dítěte s mentálním postižením je jeho rodina. Žádné jiné prostředí mu nemůže poskytnout stejný pocit bezpečí, jistoty, emocionální stability ani stejné množství podnětů pro jeho další rozvoj Pipeková, J. Dítě s mentálním postižením představuje pro rodinu mnoho změn ve fungování jejich rituálů. Ideální adaptace rodiny znamená uspořádání rodinného života tak, aby splňoval nejen potřeby dítěte s postižením, ale i všech ostatních členů rodiny. Mezi základní potřeby rodiny s postiženým dítětem řadíme vhodná informovanost o stavu a možnostech dítěte s mentálním postižením poskytnutí
informací o postižení dítěte je jedním z nejzávažnějších okamžiků rodiny, rodina má právo o postižení vědět co nejdříve emocionální podpora může být poskytnuta specialisty, formou psychoterapie finanční a sociální podpora je velmi důležitá zejména v