dítě dovrší osmý rok věku. RVP PV, Motorický vývoj v předškolním období Potřeba pohybu patří mezi základní biologické potřeby cvičení pro děti Střížkov dítěte a člověka obecně. U předškolních dětí se výrazně zdokonaluje a roste kvalita pohybové koordinace. Pohyby jsou přesnější, účelnější, plynulejší, elegantnější. Motorický vývoj velmi souvisí s aktivitou dítěte a s podmínkami, které dítěti vytváříme pro rozvoj motorických schopností a dovedností. Mertin, Gillernová, Co se týče hrubé motoriky, předškolní dítě se snaží naplnit potřebu Ládví vyzkoušet si možnosti svého těla a pohybu převážně prostřednictvím spontánních pohybových her. Základem motorických dovedností je raná, postupně prohlubovaná experimentace. Dítě rádo zkouší nové tělesné a pohybové dovednosti, které často opakuje a tím se v nich Střížkov cvičili dítěti zdokonaluje. Zpočátku jde více o napodobování pohybu lidí či zvířat, postupně přibývá i pohybové tvořivosti. S přibývajícím věkem Praha 18 dítě zkouší některé specifické pohybové možnosti. Především vyhledává různé pomůcky, které mu umožňují překonávat přirozenou lidskou lokomoci. Koťátková, V tomto období děti rády lozí po výškách, plazí se po podlaze, skáčou, seskakují, manipulují s nejrůznějším náčiním míčky různých velkostí, šátky, stuhy, závoje, papír apod Na hřišti využívají žebříkové a provazové prolézačky, skluzavky, houpačky, kolotoče, různě vysoké žerdě. V přírodě využívá dítě přírodní překážky a náčiní klády na
přecházení, pařezy na skákání, kamínky a šišky na házení a mnoho dalších, odvíjejících se od fantazie dětí. Zručnost a koordinace cvičit dítěte Střížkově pohybů se projevuje i v soběstačnosti dítěte samostatné svlékání, převlékání, obouvání, umývání rukou atd. http Vysočanská www.psychoporadna.czczclankypredskolni obdobi.html Předškolní věk je ideální k seznamování dítěte s nejrůznějšími sportovními aktivitami plavání a hry ve vodě, jízda na tříkolce, kole či koloběžce, lyžování, bruslení, manipulace s míčem a pukem, prvky akrobacie cvičení pro děti Střížkov aj. Dvořáková, Jemnou motorikou rozumíme pohyby zápěstí a jednotlivých prstů, schopnost uchopovat předměty, přemisťovat je a manipulovat s nimi. Předškolní dítě se tedy učí stříhat nůžkami, ví na co je kladivo a hřebíky, bere do ruky jehlu, vařečku, sekáček na maso. Dovede jíst nejen lžičkou, nýbrž celým příborem, ovládá kartáček na zuby, umí zacházet s tužkou a papírem, učí se rukama Českomoravská zpracovávat modelínu a další materiály. Hračkou se stává to, co má nějakou funkci a co napodobí opravdový nástroj užívaný dospělými. Matějček, S rozvojem jemné motoriky úzce souvisí i rozvoj dětské kresby. Od spontánního čárání až ke schopnosti napodobování základních geometrických tvarů a kresbu s určitým záměrem. V tomto období, nejčastěji kolem čtvrtého roku, se také vyhraňuje lateralita dítěte. Mertin, Gillernová, Přehled pohybových dovedností dítěte předškolního věku Chůze a běh Na místě, volně v prostoru, soukromé školce Praha 8 Střížkov