zklidnit. Vhodná je jakákoliv forma relaxace pohádka, příběh, jednoduchá hra nebo dechové cvičení. Podle Borové et al. zde můžeme cvičence rozdělit na rodiče a děti, což umožňuje efektivnější působení na dvě rozdílné skupiny. Děti trénují samostatnost a učí se pohybovat mezi vrstevníky, zatímco rodičům je dopřána větší fyzická zátěž. Mohou posilovat oslabené svalové skupiny, kompenzovat zkrácené svalstvo nebo jen relaxovat s hudbou. Na úplném závěru pak nesmí chybět rozloučení se skupinou a pochvala dětí razítko nebo dětské cvičení Čakovic omalovánka za snahu. PSYCHOMOTORIKA Psychomotorika je v tom nejjednodušším slova smyslu výchova pohybem, kdy se jedná o cílené působení na cvičit dítěte Čakovicemi fyzickou i psychickou stránku jedince. V této kapitole se zaměřím na vysvětlení pojmu psychomotoriky, na její vývoj, používané pomůcky a strukturu hodiny. Definice psychomotoriky, její cíle a úkoly Existuje několik definic psychomotoriky, na které se zaměřím a podrobněji je Praha 18 vysvětlím. Souhrnně můžeme říct, že je to určitá tělesná aktivita, která zábavnou formou rozvíjí nejen schopnosti a dovednosti fyzické, ale i psychické. Psychomotorika je systém tělesné výchovy, který využívá pohybu jako výchovného prostředku. Jedná se o výchovu pohybem, která je cílená a odpovědná, ale zároveň hravá a zábavná. Podporuje iniciativu, samostatnost, tvořivost a respektuje individualitu každého cvičence. V psychomotorice se klade důraz hlavně na sebepoznání, sebezdokonalování a uvědomování si vlastních pocitů a nálad. Nouzov
Také se učíme rozvíjet sociální vztahy a schopnost empatie Adamírová, Podle Hermové psychomotorikou rozumíme velmi úzké spojení psyché duševních procesů a motoriky tělesných procesů. Blahutková tvrdí, že s její pomocí rozvíjíme vedle duševní stránky i návyky ke cvičení pro děti Čakovice správnému držení těla, prostorovou orientaci, nervosvalovou koordinaci, rovnováhu a obratnost. Adamírová uvádí psychomotoriku jako ucelený pohybový systém, který zdůrazňuje výchovnou stránku pohybu a využívá ji nejen pro poznávání, chápání a ovládání fyzické složky Praha 19 osobnosti, ale i psychické a emociální. Psychomotorika nezapomíná ani na výchovu chování, jednání a vytváření mezilidských vztahů. Trávníková představuje psychomotoriku jako obor, v němž najdeme souvislosti s mnoha dalšími vědními disciplínami. Je v ní podíl Čakovicích cvičilo dětem pedagogiky, kdy jde v podstatě o určitý druh výchovy, psychologie, která se uplatní ve všech případech s duševní stránkou, sociologie