zřejmě souvisí se změnou jejich celkového denního režimu a sedavým způsobem pobytu ve škole. Pernicová zmiňuje, že nedostatek pohybu způsobený buď zevními příčinami omezený prostor, nepochopení potřeb dítěte, tak i vnitřními onemocněními, se velmi záhy projeví v Malešicím cvičili dítěti motorickém a psychickém vývoji dítěte. Jako učitelka v mateřské škole jsem si nemohla nevšimnout, jakou radost mají předškolní děti ze spontánního pohybu a jak volný pohyb příznivě působí nejen na tělesnou, ale i duševní pohodu dětí. Potřeba pohybu je v tomto věku velmi intenzivní. Pohybová činnost rozvíjí kromě motorických dovedností také volní vlastnosti dítěte, pomáhá cvičit pozornost a soustředěnost, rozvíjí sociální inteligenci dítěte. Havlínová, Vencálková, Právě proto, že je pohyb pro předškolní děti naprostou cvičení pro děti Malešice samozřejmostí je dobré již v tomto věku začít preventivně cvičit a motivovat děti k nejrůznějším pohybovým činnostem, jež povedou k zachovávání správného držení těla. Měli bychom nabízet takové aktivity, kterými se naučí poznávat a uvědomovat si svoje tělo, a postupně začnou dodržovat zásady zdravého životního stylu. Cílem bakalářské práce je shrnutí teoretických poznatků z oblasti Zborov předškolní výchovy, problematiky posturálních funkcí a možností napravení nejrůznějších oslabení pohybového systému. Tyto poznatky v Skalka praktické části ústí k vytvoření sborníku kompenzačních cvičení pro pohybovou výchovu v mateřské škole s využitím motivačních
říkadel, písní, pohádek, pomůcek apod. Návrhy cvičebních jednotek slouží především předškolním pedagogům jako inspirace pro zařazení zdravotně zaměřených cviků nejen do pohybové výchovy, ale do celého plánování v mateřské škole. I. Teoretická část Jarov Předškolní věk Předškolní věk je jedním z nejzajímavějších vývojových období člověka. Je to čas neutuchající tělesné i duševní aktivity, velkého zájmu o okolní jevy, období charakteristické významnými změnami v různých oblastech biologického i psychosociálního vývoje, v neposlední řadě jej označujeme jako období hry, protože je to právě hra, kolem níž se veškerá aktivita cvičením dětí Malešic dítěte projevuje a jíž se dítě věnuje. Mertin, Gillernová, Na počátku předškolního věku je pro dítě typické osamostatňování od malešická pražská soukromé školce