A centrumRodinné centrum (sídlící mezi Florencí a Karlínským náměstím) nabízí již od roku 1998 nepřeberné množství vzdělávacích a pohybových programů pro páry připravující se na početí dítěte, pro těhotné ženy a jejich partnery, pro rodiče s dětmi i širokou veřejnost.
Pravidelný program pro děti
(v rozvrhu označené oranžovou barvou)
Hravé a inspirující lekce pro rodiče s dětmi. Lekce jsou věnované psychomotorice, rozvíjení správných pohybových návyků, utváření rytmu, tvoření, hraní, zpívání a cvičení pro děti i rodiče. Lekce vychází z Waldorf, Gestalt nebo Montessori pedagogiky.
Pondělí
09.00 - 12.00 HRAJEME SI MONTESSORI
Středa
09.30 - 10.30 ZVONEČEK pro děti lezoucí a nelezoucí
11.00 - 12.00 ZVONEČEK pro děti chodící do 4 let
14.30 - 15.30 ANDĚLÍČCI do 1 roku (cyklus)
16.00 - 17.00 SKŘÍTCI 1–2 roky (cyklus)
Čtvrtek
09.00 - 12.00 HRAJEME SI MONTESSORI
Pátek
09.00 - 12.00 HRAJEME SI MONTESSORI
10.00 - 11.00 SKŘÍTCI 1–2 roky (cyklus)
11.15 - 12.15 INDIÁNI 2–3 roky (cyklus)
12.30 - 13.30 ANDĚLÍČCI do 1 roku (cyklus)
Cvičení
Andělíčci, Skřítci a Indiáni (podle věku dítěte)
Kroužek pro rodiče s dětmi provázený říkadly z přirozených časů našich předků, rytmem, cvičením pro děti, písničkami a tanečky, rytmickými dřívky a šátečky. Na závěr relaxační technika a sdílecí chvilka s kouzelným zvonečkem pro maminky nebo tatínky.
Hrajeme si Montessori
Díky pravidelnému setkávání dětí a rodičů v malé skupině si děti v tomto věku osvojují především návyky spolupráce. Učí se pracovat s pomůckami pro jemnou motoriku, při které trénují nejen své ruce a nohy, ale i svou trpělivost a přesnost. Je vidět, jak jim činnost dělá potěšení a každé další posunutí v některé z dovedností jim přináší radost. V prostoru, který si oblíbí a je bezpečný, se učí, rozvíjí i díky pozorování a napodobování jeden druhého. Součástí lekcí jsou obrázkové karty, díky kterým si děti rozvíjí schopnost pozorovat, rozlišit, zařadit. Děti se učí samostatně překonat velké a tvarem různorodé moduly a velmi oblíbené jsou míče a práce s nimi. Lekce mají svůj řád a dítě se do něho přirozeně začlení.
Zvoneček
Hudební dílna, jejíž součástí je zpěv, rytmizace říkanek, hra na různé hudební nástroje, tanec, cvičení pro děti a pohyb na hudbu a volný prostor pro fantazii, tvořivost a objevování dítěte i rodiče.
Využívá muzikoterapeutických technik pro nejmenší děti, pomocí nichž se přirozeně rozvíjí celá dětská osobnost a obohacuje vztah mezi rodiči a dítětem.
Personál
Mgr. Arnoštka Berousková – lektorka programu pro rodiče s dětmi: Andělíčci, Skřítci a Indiáni
Vystudovala Speciální pedagogiku na UK v Praze. Absolvovala 5letý terapeutický výcvik při ESETU UK. Má 2letou praxi na různých pracovištích K-centra, 2 roky přednášek a peerprogramů v protidrogové oblasti, rok v Centru pro sociálně znevýhodněnou mládež, kde pracovala jako arteterapeutka. Celým životem ji provází tanec (šamanský, orientální, indiánský a spontánní), pohyb (chůze a běh terénem, jóga) a zpěv (šamanů, manter, používání léčivých písní při terapeutických sezeních). Bohaté zkušenosti v práci s dětmi jí přinesl život s jejími čtyřmi dětmi. V současnosti vede již více než 10 let kurzy pro maminky (někdy i tatínky, babičky a strýčky) a děti. Prakticky směřuje k dětské terapii. V jejích kurzech pro děti s rodiči používá činnost s malými dětmi, která rozvíjí a harmonizuje nejen je, ale i rodiče. Pracuje s detaily, ročními dobami, rýmy, rytmy, zpěvem a pohybem.
Monika Němcová – lektorka programu Hrajeme si Montessori
Průvodkyně rodiny, autorka lekcí Hrajeme si Montessori, lektorka Montessori chův, zakladatelka Montessori školek a supervizorka Montessori jeslí, v současné době ve výcviku systemických konstalací u Jana Bílého. Svůj zájem o pedagogiku nejprve naplňovala po ukončení střední školy, kdy několik let pracovala jako učitelka 2. a 3. třídy ZŠ. Při dlouhých pobytech v Asii se zajímala o fungování rodiny a školství. Po narození syna Vavřince se jí do cesty dostaly další informace o metodě Marie Montessori u nás, absolvovala Český národní diplomovaný kurz. Pracovala v jesličkových Montessori třídách, podílela se na vytvoření několika Montessori zařízení. Soustředí se na věk dětí do tří let. Díky práci a zájmům získala mnoho zkušeností, co dětem v naší době pomáhá v jejich rozvoji a celé rodině v porozumění.
Mgr. Štěpánka Trojská Čížková – lektorka hudebních kurzů Zvoneček (a školitelka v lektorském kurzu A centra)
Vystudovala Filozofickou fakultu na Univerzitě v Pardubicích, obor religionistika se zaměřením na indická náboženství a sánskrt. Studovala také pedagogiku a vychovatelství pro děti od 2 do 10 let na Svatojánské Koleji ve Svatém Janu pod Skalou. Intenzivně studovala a působila jako lektorka a koordinátorka kurzů Hudební školy Yamaha v Praze, v Příbrami a Dobříši, hudebních programů pro děti od 4 měsíců do 6 let a výuky flétny. Připravuje hudební víkendy a letní pobyty pro rodiny s dětmi. Šest let hlídá aktivně děti (při seminářích a workshopech, individuálně, pravidelně i dlouhodobě). Účastnila se cyklu seminářů Anthroposofické muzikoterapie pod vedením Josefa Krčka (dříve škola Musica Humana). Nyní studuje seminář waldorfské pedagogiky pro mateřské školy. V hudebních kurzech s dětmi a v práci s hlasem (projekt HLAS V NÁS) spojuje Štěpánka prvky zejména Anthroposofické muzikoterapie, principy jógy a waldorfské pedagogiky.
Další služby
- pravidelné lekce pro těhotné a ženy po porodu (např. Gravidjóga, Pilates, Muzikoterapie pro těhotné, cvičení na míči pro mámy s dětmi, jóga po porodu, Společné tančení pro mámy s dětmi, Společné tvoření pro (pra)rodiče s dětmi)
- pravidelné i jednorázové workshopy a přednášky (např. Jak naučit děti usínat a dobře spát, Masáže dětí a kojenců s aromakosmetikou, Nošení dětí v šátku, Látkové pleny moderně, Bezplenková metoda, Dětiště aneb pěstování souhry s dětmi, Prožitková hudební pedagogika a prvky muzikoterapie a mnoho dalších)
- předporodní příprava Ivany Königsmarkové
- poradny pro těhotné, pro ženy, pro rodiče s dětmi
- masáže (shiatsu, aromaterapeutická, lávovými kameny, zdravotní masáž pánve a kříže atd.)
- kraniosakrální terapie
- lektorský kurz: Lektorka vědomé a aktivní přípravy na mateřství a rodičovství
- výcvikový cyklus Předporodní příprava Patrika Bálinta pro porodní asistentky, porodníky, duly, studenty a lidi v pomáhajících profesích a pro všechny, kteří se zabývají prací s budoucími maminkami
Ostatní informace
- Hlavní činnosti A centra:
- zprostředkovává ucelené informace o těhotenství, porodu, mateřství a rodičovství
- věnuje se oblasti plánovaného a vědomého početí
- poskytuje nejen teoretické informace, ale zaměřuje se na jejich prohloubení osobním prožitkem ve formě her, pohybových kurzů, zážitkových a vzdělávacích seminářů
- klade důraz na zvyšování společenského uznání role ženy – matky a umožňuje otcům v celém procesu zastávat roli, která jim patří
- organizuje 2letý akreditovaný kurz „Lektorka vědomé a aktivní přípravy na těhotenství a mateřství“
Jedinečnosti A centra:
- historie, tradice, zkušenosti, vytrvalost – živá praxe od roku 1998
- průkopnictví – jako jedno z prvních center zavedlo lekce gravidjógy, tance rodiček, tance s miminky v náručí, muzikoterapie pro kojence
- celistvost – propojení péče o tělo, mysl a emoce, východních a západních nauk
- bezpečná, rodinná atmosféra – prostor pro rozvoj celé rodiny
- podporuje humanizaci českého a slovenského porodnictví
- návštěvníci z celé ČR a SR – dojíždějí za specifičností A centra
- zázemí pro vznik organizací jako H.A.M, Česká asociace dul a Unipa