vzájemného srovnávání, pomáhání si, soupeření a spolupráce Dvořáková, Motorický vývoj se děje postupně od ramene paže až k cvičení pro děti Libeň prstům, směrem proximodistálním, a od středu těla do stran, tj. kraniokaudálním směrem. Při rozvoji pohybů celého těla platí směr cefalokaudální, od hlavy k patě Borová et al., U tříletých dětí pozorujeme velmi silnou touhu po činnosti a pohybu, které jsou nejprve ještě zaměřeny k nějakému cíli, uvědomělému pohybu se teprve učí. Dítě je schopno už chodit, běhat i stát na jedné noze. V tomto věku se také vytváří pohybová paměť, která dítěti pomáhá využít již naučených aktivit k rozvoji těch složitějších Hermová, Kolem čtvrtého roku se zpřesňuje jemná motorika a pozorujeme velký pokrok ve skokových dovednostech, jako jsou rytmické poskoky, přeskok Bulovka lana, skoky na jedné noze, ale dělá jim problém skok do výšky a souhra paží Borová et al., Hody děti zvládají až na přelomu čtvrtého a Vychovatelna pátého roku, předsunou jednu nohu a do hodu se zapojí celé tělo. Chytat ale umí mnohem dříve, už kolem dvou let, ale ještě nedokáží předmět udržet, protože nepřitáhnou paže k tělu. Teprve kolem pátého roku zvládnou tento pohyb bez problému. Při nástupu do školy se cvičit dítěte Libně již mohou pochlubit základními formami motoriky, protože už umí chodit, běhat, skákat, šplhat, házet i chytat Hermová, Kolem šestého roku se také dokončuje osifikace zápěstních kůstek, dochází ke zpřesnění jemné motoriky a tím pádem je umožněna výuka psaní. V tomto
období je nejdůležitější rozvoj obratnosti, rychlosti a rovnováhy a největší pozornost by měla být věnována koordinaci. Zlatým pravidlem u všestranné přípravy je cvičit raději více cviků a v jednodušší podobě, než méně a dokonale. U dětí rozvíjíme sílu Palmovka dynamickou a výbušnou a zaměřujeme se na tělesná cvičení rozvíjející rychlost reakce. Nezařazujeme vytrvalostní pohybovou činnost, Českomoravská protože je pro děti fyziologicky nezvládnutelná a jednostranně zatěžující. Pro obratnost je důležitá souhra a přesnost pohybů, prostorová orientace, odhad vzdálenosti, rytmizace pohybů, rovnováha i regulace svalového napětí. Obratnost je výchozím předpokladem pro celou řadu sportovních odvětví, a proto zařazujeme dostatek tělesných cvičení na její rozvoj Slavíková, Pro děti v předškolním věku je nejvhodnější spontánní pohybová činnost, kdy si mohou dělat, co chtějí, co je jim příjemné, samy si mohou určovat zátěž i Libní dětské cvičení intenzitu cviků. Mohou používat libovolné pomůcky nebo si vyzkoušet jakékoliv nářadí. V tomto období také potřebují dostatek prostoru a volnosti k pohybu. Při monitorování spontánně se pohybujících dětí byla zjištěna obrovská intenzita zátěže. Podle Bursové vychází soukromých školkách Praha 9 Libeň