každé zlepšení a pokrok, který v hodině udělají. Pohybové činnosti je začnou více bavit, budou stále aktivnější. Uveďme příklad cvičení pro děti Vychovatelna velice nadané dívky v přírodovědných předmětech, která měla velmi malé pohybové předpoklady. Na začátku školní docházky se v cvičení pro děti Vychovatelna tělesné výchově cítila vždy nejistá, byla bojácná a držela se stranou. Ve čtvrté třídě se změnou učitele tělesné výchovy nastala změna i u ní. Učitelka ji neustále chválila za sebemenší pokrok, začala si být jistější, a protože byla velmi ambiciózní, snažila se a v hodině cvičila dvakrát tolik, co ostatní. Když jí nešel šplh, trénovala i u domu a šplhala na tyči, kde se sušilo prádlo. Bála se Vychovatelna přeskočit kozu, přesto prosila učitelku, aby s ní mohla trénovat i o přestávce. Na konci základní školy z ní byla velmi dobrá sportovkyně, která šla do všeho po hlavě a ničeho se nebála. Zvláštní vliv na postoje a názory dítěte mají ke konci období mladšího Bulovka školního věku také kamarádi a spolužáci. Pokud má nejsilnější postavení v kolektivu aktivní sportovec, budou se ostatní s ním chtít ztotožnit tak, že si s ním rádi půjdou zakopat, nebo budou také chtít chodit do florbalu jako on. Motivací pro pohybové aktivity může být i materiální vybavení či dobrá dostupnost sportovišť a míst ke sportování v místě bydliště. Pokud dítě dostane nové kolečkové brusle a v jeho nejbližším okolí je možnost k jízdě na nich, bude dítě mít velmi silný stimul k pohybové aktivitě. Stejně tomu bude i v
případě, že dostane tenisovou raketu nebo nový fotbalový míč. Pokud se v obci postaví nové sportoviště, hřiště s volným přístupem Vychovatelny cvičili dítěti či nový plavecký bazén, nebude pro většinu dětí problém s nedostatkem pohybových aktivit, neboť i toto pro ně bude motivací. Sekot s odkazem na jiné odborníky říká, že participace dětí na neformálních i organizovaných formách sportu je ovlivňována dostupností příležitostí, podporou rodinných příslušníků a školy, kamarádů, názorových vůdců a životních vzorů, nejbližší komunitou a Ládví konečně i vnímavostí potencionálního dětského účastníka sportovních aktivit. V knize Psychologie aktivního způsobu života se její klasická masáž Praha 8 Vychovatelna