body. Z výsledného grafu můžeme vyčíst značný pokrok dané skupiny batolat v sociální oblasti. Výsledky pozorování Jak už jsem uvedla, ve svém pozorování jsem se soustředila na popis dětí v hodině, jejich chování, reakce a okolnosti ovlivňující tyto reakce. Jako významný prvek objevující se ve cvičeních vidím emoční ladění dětí na počátku hodiny. Naše setkávání se uskutečňovala v odpoledních hodinách, což bylo z mého hlediska pro některé děti velmi dobré, protože byly po odpoledním spánku. Na druhou stranu pro část dětí, Petřiny které odpoledne nespí, byla hodina velmi těžko zvládnutelná a svou únavu projevovaly změnami nálad a pláčem. Dalším významným prvkem jsou pro děti zážitky toho dne. Pokud např. děti byly u lékaře, na vycházce, na hřišti mělo to pro ně obrovský význam ve změnách cvičení pro děti Petřiny chování při cvičeních. Zdůraznila bych důležitost zapojení fáze zklidnění na začátku hodiny s batolaty. Protože většina dětí přicházela v aktivním duchu, maminky i děti si vřele sdělovaly události předchozího týdne a určité zahájení hodiny mělo pozitivní vliv cvičení pro děti Petřiny na jejich aktivitu. Dle mého názoru děti také ve velké míře ovlivňuje počasí, když venku prší a děti jsou celý den zavřené doma, často potom na hodinách bývají mrzuté a naopak. Nezanedbatelným prvkem ovlivňujícím aktuální náladu dětí, který jsem pozorovala, bylo také emoční ladění maminek. Dle mého názoru je pravdou, že klidné tiché maminky mají také klidné děti ochotné spolupracovat a schopné Na Bateriích
lépe ovládnout nesouhlas s daným řešením. Myslím si a moje pozorování ověřila tuto zkušenost, že pro děti v batolecím věku je důležité měnit často cvičení. Když například nějaká cvičení trvala déle, děti začínaly být rozmrzelé a hledaly pro sebe jinou činnost. Proto jsem se snažila často měnit aktivity za rychlejší, pomalejší a obměňovat činnosti tak, aby děti byly rozvíjeny v celém petřinský pražský půjčoven dodávkami