uvědomují emoční reakce jiných lidí. V rámci svého kognitivního egocentrismu předpokládají, že se k nim veškeré dění vztahuje. Objevuje se prosociální chování. Batole umí projevit radost z kontaktu s lidmi, ale i soucit, který má spíše jen charakter spoluprožívání cvičilo dětem Vypichu Vágnerová, Vývoj dětské osobnosti V batolecím období je jednou z nejvýznamnějších složek vývoje rovnováha mezi potřebou Vypich seberozvíjení, osamostatnění a zároveň pocity bezpečí a jistoty. Velký význam mají proto převážně postupy a postoje rodičů. Úkolem Homolka batolecího věku je dosažení důvěry v sebe, ve své schopnosti a dovednosti a také odpoutání se od matky, aby mohlo dále rozvíjet sebe sama cvičení pro děti Vypich jako samostatnou bytost. K tomu mu pomáhá také osvojení řeči, jen díky ní totiž může rozvíjet vztahy s dalšími lidmi a potažmo svou socializační úroveň. Dítě se už dokáže samo pohybovat a to mu umožňuje kdykoliv se od matky vzdálit, ale také, když náhle potřebuje pocit bezpečí, má možnost vrátit se zpět do známé náruče. Mezníkem uvědomění si vlastní osobnosti je důraz na sebeprosazení. Dítě často touží po tom dělat věci samo, i když je to v opozici s přáním matky. V tomto období je důležité dát mu prostor, důvěru a možnost stále zdokonalovat své schopnosti. I když je to často časově náročné, dítě se chce samo oblékat, samo uklízet, ale matka ví, že když to udělá ona, bude to trvat třetinu času. Ale pokud má dítě opakovaný zážitek potvrzení vlastních schopností, povzbuzuje to
jeho sebevědomí. Na základě toho si také dítě tvoří svůj postoj ke světu, zda bude asertivní, či pasivní. U batolat se rozvíjí sebepojetí, v raném batolecím věku se dítě oslovuje svým jménem, např. Klárka papá koko. Později ale dovede pro sebe sama užívat zájmena já. Symbolika vlastní osoby se může projevit i v kresbě, nebo hře. Když se v jeho okolí objeví kamarád se stejným jménem, batole to často nese velice špatně. To stejné se dotýká jeho věcí, často je považuje za součást sebe a má vyhraněné majetnické sklony. Chápe