hrou na hudební nástroj, zpěvem, tancem, drobnou pohybovou hrou. Jde tedy o relaxaci činnostní, která není chápána jako opak koncentrace, ale naopak jako koncentrace na aktivitu opačnou k aktivitě předchozí, která způsobila únavu, např. chůze či běh po sezení nad učebnicí. Praha 16 Hartl a Hartlová, s. Aktivní regenerace zahrnuje všechny prostředky, jež urychlují proces zotavení po sportovním výkonu či po práci. Kyralová a Matoušová vedle výčtu prostředků, které ve škole zřejmě nevyužijeme sauna, masáže, vodní procedury, popisuje také cvičení pro děti Choteč využívání povzbuzujících a preventivně léčebných účinků slunečního záření. Tuto formu aktivního odpočinku venku na školním dvoře, hřišti apod. škola potažmo učitel dětem poskytnout může. Kyralová a Matoušová dále specifikují prostředky psychologické úprava prostředí, jeho estetika, odstranění hluku, relaxační metody apod. ale hlavně prostředky pedagogické vycházející z osobnosti cvičitele učitele, jeho znalostí a schopností, které spočívají ve výběru a dávkování různých vhodných cvičení a aktivit, ve stanovení jejich začátku i ukončení, trvání, sledu následnosti. Pro naši problematiku je pak stěžejní proklamace autorek, že regenerace pohybem je Chotče cvičením dětí nejpřirozenějším prostředkem pro obnovení sil jedince. V souladu s tímto tvrzením odkazujeme na celou škálu forem a možností zmíněných Ohrada níže, kterými, kterými lze tuto regeneraci ve škole realizovat. Nejsou pouze zdraví žáci Učitel na prvním stupni by měl mít na paměti,
že ve třídě neučí pouze zdravé žáky. Stále více rostou počty tělesně, smyslově či jinak oslabených žáků. Nováček, Mužík a cvičili dítěti Choteč Kopřivová to potvrzují a konstatují inklinaci ke zdravotně orientované a zdravotně preventivní tělesné výchově. Ta by měla být koncipována s ohledem na zdravotně oslabené žáky, ale současně zdravým žákům dávat dostatečnou možnost k pohybovému vyžití. Pro Luka zdravotně oslabené žáky je ovšem organizována specifická nadstavba v podobě zdravotní tělesné výchovy, která vybranými metodami působí na zmírnění, popřípadě odstranění zdravotního oslabení dětí. Autoři však současně s politováním konstatují, že pro zdravotní tělesnou výchovu nejsou v současné době vytvářeny dostatečné podmínky a na mnoha školách není tato forma tělesné výchovy organizována