vývojově podmíněna, spontánně by se rozvinuly, ale jen velmi málo. Školáci ve věku let se ještě nedovedou učit. Jejich paměť funguje převážně mechanicky, nejlépe si zapamatují nápadné či osobně atraktivní informace. Těmto dětem ještě chybí efektivnější systém cvič dítětem Luka zpracování a zapamatování dat. Jedinou strategií, kterou malí školáci užívají je opakování. Učivo si dovedou připomenout jen tehdy, když je jim znovu prezentováno, když je vidí nebo slyší. Nedovedou si ještě opakovat z paměti. Žáci let již dovedou lépe rozlišovat Luka podstatné a nepodstatné informace. Věnují větší pozornost tomu, co je důležité. Ubývá tendence učit se jen mechanicky Vágnerová Vývoj verbálních schopností Na úrovni, která odpovídá stupni rozvoje poznávacích procesů je chápán a používán i jazyk. Informace získané v rámci verbální komunikace jsou zpracovány způsobem odpovídajícím úrovni myšlení jedince. Proto nemusí být sdělení vždycky chápáno v cvičení pro děti Luka souladu se záměrem mluvčího. Verbální kompetence předškolního dítěte se zdokonalují jak v obsahu, tak i ve formě. Děti se učí chápat komplexnější vztahy mezi objekty a zároveň užívat příslušné slovní výrazy. Dítě, které nastupuje do školy, má většinou Praha 13 dostatečnou slovní zásobu a potřebné jazykové dovednosti, které umí používat. Je schopné se o běžných věcech vyjádřit a rozumí verbálnímu sdělení ostatních. Mezi a rokem se jazykové kompetence dále rozvíjejí, ale jejich rozvoj už není tak výrazný, jako dřív
Vágnerová Řeč se výrazně vyvíjí. Je základním předpokladem úspěšného školního učení, napomáhá pamatování a prodlužuje pochopení světa kolem. Ve školním věku roste výrazně slovní zásoba, délka a složitost vět, souvětí jsou složitější a celá větná stavba i užití gramatických pravidel postupuje na vyšší úroveň a to také vlivem formálního učení ve škole. Počet slov, která dítě v Lužiny této době aktivně užívá, nebo kterým pasivně rozumí, je už na začátku školní docházky značný a stoupá. Děti leté znají v průměru slov, leté už znají průměrně slov. Mezi dětmi, které vstupují do školy jsou značné interindividuální rozdíly, a to nejen ve slovní zásobě, ale také v jejím obsahu, v preferenci určitých slov apod. Langmeier Krejčířová Slovník dětí se rozvíjí pod vlivem rodiny, školy, vrstevnické skupiny i médií. Dítě má tendenci zafixovat si takové slovní výrazy, které mu jsou k něčemu užitečné, nebo cvičení pro těhulky na Praze 5 Lukách