příběhů. Ani ke konci dětství jejich hodnocení nepřekračuje černo bílá hlediska Čačka Morální normy a hodnoty jsou těžko uchopitelné pojmy. Mnozí psychologové pokládají za užitečné rozdělit morálku na dvě souvztažné stránky a to na stránku subjektivní a cvičení pro děti Hradčanská objektivní. Morální chování může být a nemusí vymezeno pravidly a tato pravidla mohou, nebo nemusí mít povahu zákona. Jsou však vnímána členy společnosti jako závazná norma chování a interpersonálních vztahů Fontana J. Piaget poukázal na to, že morální vývoj jedince, cvičilo dětem Hradčanskou vývoj jeho emocí, vztahu k lidem, sebekontroly, svědomí charakteru, probíhá ve stadiích. Na něj navázali další. L. Kohlberg rozlišil tři základní stadia morálního vývoje jedince předkonvenční úroveň dítě se chová bez ohledu na druhé, nejvýše poslechne proto, aby se vyhnulo trestu nebo aby dosáhlo odměny konvenční úroveň dítě se již přizpůsobilo základním požadavkům dospělých a řídí se tím, co se od něho očekává postkonveční úroveň jedinec se již řídí principy, které přijal za své Čáp Morální vývoj v mladším školním Hradčanská věku představuje přechodovou formu mezi dětstvím a dospělostí. Děti tohoto věku jsou většinou na úrovni konvenční morálky, to znamená, že se dítě chová podle příkazů a zákazů rodičů a učitelů, očekává za to pochvalu a ta mu přináší uspokojení Čáp Mareš Brzy po Malostranská začátku školního věku se morálka dítěte mění z heteronomní, která je určována druhými, příkazy a zákazy dospělých na morálku
autonomní v tom smyslu, že dítě uznává určité jednání za správné či nesprávné samo o sobě, bez ohledu na autoritu dospělého, na jeho Letná názor a příkaz. Dítě se stává v oblasti mravního hodnocení a jednání méně závislé a vůči dospělým kritičtější. Kolem roku proniká většina dětí hlouběji do podstaty mravního hodnocení, když začíná přihlížet i k motivům jednání a neočekává, že by bylo Dejvická třeba za stejné jednání uložit vždy stejný trest, nebo je stejně odměnit. Bere ohled na situaci, na vnější podmínky a také na vnitřní cvičili dítěti Hradčanskou pohnutky Langmeier Krejčířová Sociologické hledisko Sociální vlivy působící na jedince představují druzí lidé jako jedinci, sociální skupiny, do kterých přináleží a v nichž zaujímá určité postavení, společenské, hospodářské, politické a kulturní poměry soukromé mateřské školky Praha 6 Hradčanská