procesy našich schopností, kam patří pozornost, vnímání, představivost, psychomotorika. Pozornost je nespecifický duševní proces, podílející se nejen na vnímání, ale i myšlení, prožívání či chtění. Čačka, str. Na počátku školní zralosti musí učitelé cvičilo dětem Lhotkou počítat se slabou a pasivní pozorností, jejíž intenzita a stabilita závisí na motivaci a pestrosti hodiny. Ve věku let trvá délka pozornosti při méně poutavé činnosti nejvýš min. Po roku jsou děti schopni se soustředit při nepoutavé pozornosti i min. Učitel může cvičení pro děti Lhotka větší pozornosti u dětí dosáhnout např. pestrostí, uspořádaností, přiměřeností a struktury obsahu látky. Vhodné je podporovat Budějovická pozornost používáním demonstračních pomůcek. Čačka, Podle Říčana je pozornost soustředění vědomí na určité vjemy, na určité obsahy, na sledování záměrů apod. Pozornost se soustřeďuje samovolně nebo volním úsilím. Říčan, str. Představivost je psychická rekonstrukce předmětu, podobně jako vjemu. Říčan, str. Člověk si může představovat věci, které nikdy neviděl. Důležité jsou naše představy činnosti, kterou chceme dělat a výsledků, které chceme dosáhnout. Představivost je velice důležitá, protože většina myšlenkových procesů probíhá na základě našich představ. Říčan, I když děti mají bohatou fantazii, je třeba naučit je pracovat, umět vhodně využívat a také rozvíjet jejich představy, aby docházelo k tréninku jejich fantazie a také zdokonalování samotných představ. Ty Praha 12
pak dobře zúročí v matematice a v hodinách, kde využívají kreativitu a tvořivost. Psychomotorická schopnost se zkoumala hlavně v době světové války, kdy vznikalo velké množství přístrojů, a hledali se muži, kteří by je dokázali co nejrychleji ovládat. Podle Říčana se rozlišuje schopnost vykonávat rychle jemné pohyby prstů a na ní nezávislá obratnost při vyšších pohybech, dále schopnost koordinovat dva a