sdílení zkušeností, společného řešení problémů, přijímání skupinových norem a generačního stylu života. Role spolužáka je Praha 12 zpočátku školní docházky nediferencovaná, s přibývajícím věkem získává různé hodnoty. Některé děti jsou pak ve třídě více ceněni a některé zase naopak méně. To jak je na dítě nahlíženo z pozice spolužáků, má vliv na utváření jeho osobnosti a na psychiku Lahovičky dítěte. Vágnerová, Nejprve se dítě prezentuje v očích ostatních zevnějškem. U dětí tohoto věku se projevuje tendence odmítat cvičili dítěti Modřany odlišnosti, nějakým způsobem nápadný spolužák vzbuzuje u ostatních dětí určitou nejistotu. Děti, které uvažují reálně, se těmito znaky nedají ovlivnit a dokážou hodnotit žáka z různých hledisek. Ne všichni žáci jsou tohoto schopni. Pro mladší děti je také velice důležitý názor učitele na ostatní spolužáky, podle něho se staví k ostatním i oni. Postupně s časem se od tohoto názoru dokážou odpoutat. Vágnerová, Interakce a komunikace Sociální komunikaci lze definovat jako společný jmenovatel tří složek sociálního styku a to společné činnosti, vzájemného působení a mezilidských vztahů. J. Mareš, J. Křivohlavý, Sociální a pedagogická komunikace ve škole, cvičení pro děti Modřany str. V užším pojetí se chápe sociální komunikace jako pouhé sdělování a předávání informací. V širším pojetí si lidé během komunikace vyměňují nejen informace, ale i představy, ideje, nálady, pocity a postoje. Mareš, Křivohlavý, Řezáč definuje komunikaci jako
výpověď lidí, jak vidí sami sebe, ostatní a vztahy mezi sebou. Sociální komunikace má svoji stránku obsahovou a formální. Řezáč, Modřany cvičením dětí Sociální psychologie sleduje, co si jedinci sdělují a jakým způsobem. Existují základní druhy komunikace a to verbální slovní komunikace, nonverbální mimoslovní komunikace a komunikace činem. Mareš, Křivohlavý, Já se při tvorbě souboru her zaměřím na komunikaci dětí ve škole a to především činem a nonverbální. Komunikace činem žáka může mít podobu sdělení o tom, jaký má vztah ke škole, k učiteli, ke spolužákům, k předmětům apod. To se může odrážet například v tom, jestli plní nebo neplní domácí úkoly, chodí připravený do školy nebo nechodí apod. Žáci samozřejmě komunikují každý sám za sebe, ale také komunikují jako celek. Po příchodu učitele do třídy se žáci uklidní a povstanou, nebo na něj nereagují. Dále se děti o svoji třídu starají a mají ji upravenou, nebo v ní mají nepořádek. Mareš, Křivohlavý, Na kvalitě pedagogické komunikace má zásadní vliv počet dětí ve třídě. Čím více dětí máme ve třídě, se soukromými školkami nedaleko Prahy 4 Modřan