podnětů. V teritoriu domova se rozvíjejí vztahy s blízkými lidmi, které mohou dosahovat žádoucího stupně intimity. Domov se stává dětské cvičení Kačerova součástí rodinné identity Matějček, Batole rozlišuje lidi podle stupně blízkosti blízké, známé a zcela cizí, pohlaví muže a ženy a věku dospělé a děti. Mění se také jeho chování k cizím lidem, už se jich většinou nebojí. Dospělí jsou ve vztahu k němu vždycky v nadřazené roli a dítě diferencuje jejich specifické znaky. Dospělí jsou pro něj zajímaví a jsou zdrojem mnoha zkušeností. Vztah k vrstevníkům Specifický význam pro dítě mají vrstevníci. Vztah k vrstevníkům bývá zpočátku málo diferencovaný. Závisí na cvičení pro děti Kačerov zkušenostech konkrétního dítěte se sourozenci. Obvykle jde o vztahy, které se projevují ve hře. Nejprve mívá dítě vztah k vrstevníkům Kačerov podobný jako k hračkám okolo sebe, posléze se ale tento vztah mění a začínají si hrát vedle sebe, ale ještě nedokážou při hře tvořivě spolupracovat. Batole se projevuje i při hře stále egocentricky a je pro něj důležitá účast matky ve hře. Dítě získává ve svém sociálním prostředí různé role. V tomto směru je určující pohlaví, zevnějšek, chování, ale i odlišnosti v kterékoli oblasti. Sociální role, které dítě získá, vyjadřují jeho hodnocení, ale i očekávání a požadavky ostatních lidí. Tím je vývoj každého Budějovická dítěte do určité míry sociálně predeterminován. Různé role lze definovat jako komplex očekávaného chování, v němž je zdůrazněn
význam určitých kompetencí, zatímco jiné nejsou v té souvislosti považované za tak důležité. V batolecím věku jsou důležité tři cvičení pro děti Kačerov role, které se vážou ke kategorii věku či pohlaví vertikální role dítěte je dána věkem horizontální role sourozence je také dána věkem genderová role vyplývá z pohlaví Vágnerová, Kolem druhého roku dítě rádo vyhledává společnost dalších dětí. Hraje si s dětmi Spořilov většinou pod dozorem maminky, na písku, či na návštěvě u nich doma. Musí se teprve učit půjčovat hračky, stavět s druhými komín z Pankrác kostek, nebo dávat napít panence. Je dobré, když je někdo při těchto hrátkách podporuje, pomáhá mu a ukazuje mu, co je správné, a co není Špaňhelová, Vztah k matce Osou sociálního života zůstává ovšem vztah k rodičům, obvykle zejména k matce. Závislost na ní je hlavním tématem zvláště ve druhém roce života. Batole je zamilováno do světa, je jako opilé svými schopnostmi a výboji, stále se raduje z Kačerovem cvičení s dětmi nových objevů, snad i z toho, jak se dovede vymanit z mateřské náruče. Rádo hraje hru na utíkání od matky, při níž matčina role spočívá v tom, že je nechá kousek utéci, pak je dohoní a těsně sevře v náručí. Tato hra je miniaturním vzorkem řešení konfliktu. Dítě utíká z mateřské náruče, protože mu hrozí nebezpečí uvěznění v její majetnické lásce a zároveň potřebuje ujištění, že ho