těžko splnila svou úlohu být mu stále k dispozici a přitom snášet jeho vrtkavost, výraznou ambivalenci vůči ní, střídání velké závislosti a sebeprosazování, při kterém je náhle třeba i agresivně odstrčena, ne li udeřena. Matka má dítěti usnadňovat orientaci v Budějovické cvičit dítěte jeho vlastních citech. Má tyto city zrcadlit, to znamená reagovat na ně mimicky a slovně je komentovat, pojmenovávat. Když se dítě raduje, Budějovická má matka tuto radost spolucítit. Když se dítě zlobí, může reagovat slovy porozumění, může kriticky komentovat jeho projevy a může se zachovat i jinak, jde jen o to, aby dítě v jeho citech nemátla. Podstatou lekce je Ano, teď cítíš tohle. S tím citem se dá udělat to či ono, ale je to právě teď tvůj skutečný cit.Až ke konci batolecího věku bývá podle badatelů překonáno rozdvojení obrazu matky na dobrou matku a zlou matku, vzniklé v období symbiózy. Už v tomto věku se někdy role vymění, matka může být i ve vnějším projevu na chvíli Kačerov závislejší než batole Říčan, Vývoj a význam motorických schopností batolete Osamostatňování, coby proces charakteristický pro všechny cvič dítětem Budějovické vývojové etapy, se v batolecím období projevuje velmi výrazně. Díky zlepšující se pohybové koordinaci a schopnosti udržovat rovnováhu dítě umí v jednom a půl roce běhat, chodit po schodech v obou směrech a ve třech letech zvládá jízdu na tříkolce, nebo odrážedle podobného typu. Tím se stávají dostupnějšími další podněty a stále se snižuje míra, v níž je dítě ve svém poznávání odkázáno na
dospělé. Motorický vývoj kromě toho umožňuje dítěti uspokojovat naprosto přirozenou potřebu aktivity http ssvp.wz.czvyvojovka.html. Vývoj jemné motoriky Jemná motorika, tj. pohyby rukou a prstů při uchopování, pouštění a manipulování, se rychle zdokonaluje. Do jednoho roku se mohutně vyvíjelo uchopování, kolem jednoho roku přichází na řadu uvolňování úchopu. Asi v patnácti měsících uvolňování úchopu konečně dozrává a dítě je neúnavně cvičí. Nemůže to uniknout naší pozornosti. Upustit záměrně předmět je obtížný úkol a vyžaduje velkou souhru neuromuskulárních funkcí. Teprve po dosažení jednoho roku je akt pouštění předmětu jemnější a lépe načasovaný, Pankrác takže je schopno např. postavit dvě kostky na sebe. Jako tehdy před třemi měsíci sedí i teď ve své židličce a bere do ruky jednu věc za