Pohyby paží jsou koordinovány dříve, než pohyby nohou. Tyto zákonitosti se projevují především při vývoji pohybových dovedností a cvičení pro děti Klukovice respektujeme je při přípravě námětů pro pohybové aktivity Borová, Cvičení a hra ve vývoji dětí Hrát si je přirozeností dětí. Podstatou jejich her je seznamování se s okolním světem, učení se mnoha novým činnostem. Zjišťování toho, co ve skutečnosti dovedou, ale Klukovicích cvičilo dětem i nedovedou. Ve hře děti prožívají dobrodružství, napětí i radost. Podstata přípravy hry pro děti by však měla vždy vycházet z toho, že si děti chtějí hrát. Jen tak pro radost a pro pocit ze hry. Vítězství, prohra, či výkon jsou vlastně nepodstatné. To jsou kategorie dospělých Perič, Proto je také podle mne důležité začleňovat do programů a činností pro děti co nejvíce her. Pro dítě je mnohem jednodušší plnit jakoukoli činnost, důležitou pro jeho zkoumání, když je podána formou hry, která aktivuje jeho představivost a vytváří různé situace. Dětská hra má prastaré kořeny. Hra je zábavná, i přesto je vykonávána někdy s velkou vážností. Alespoň v představách Klukovice si dítě hrou splňuje to, čeho jinak nemůže dosáhnout. Dítě se učí soutěživosti, výhrám a prohrám a připravuje se na budoucí dospělácký život. Pravidla hry vštěpují dětem respekt k zákonům a pravidlům fair play. Především skupinové dětské hry jsou Nové Butovice nepostradatelné pro nácvik jedince žít v určitém společenství. Kdo si hraje, nezlobí. Jak si hraje batole U dítěte mezi rokem často
obtížně rozeznáváme, kdy se jedná o hru a kdy o jakési nahodilé pátrání a objevování, nebo dokonce z pozice vychovatele o zlobení. Ve cvičení pro děti Klukovice hře batolete je velká proměnlivost, ale i silná zaujatost, radost a neochota se svojí hrou přestat, také touha se k ní znovu vracet a určité dětské cvičení Klukovic fragmenty z ní donekonečna opakovat. Jakmile se již nejedná o nahodilé opakování, manipulování, experimentování a dítě začne sledovat Ohrada určitý záměr, jako např. něco konkrétního postavit, rozebrat, ale i napodobit, začíná se kvalitativně prohlubovat rámec vnímání, myšlení, sdělování, konstruování. V druhé polovině batolecího období se z manipulační hry stává konstruktivní, z napodobivé námětová, protože dítě je schopno postihnout a ve hře prozkoumávat větší celky, začlenit více zkušeností a dovedností, naplňovat jazykovým školám v Praze 5 Klukovicích