k radikálnímu pokroku i ve vývoji mluvené řeči Langmeier, Rychlý vývoj řeči se projevuje spíše v tom, čemu dítě naslouchá, než v tom, co samo dokáže říci nebo udělat. Můžeme si povšimnout, že především docela dobře rozumí tomu, co je v souladu s jeho pohybovými dovednostmi a zkušenostmi. Tak například k radostnému údivu rodičů pochopí třeba i tak složitou větu jako Jdi a vezmi si čepici a šálu. V knížce nejen po obrázcích sahá, ale obvykle si už s radostí ukazuje vše, co zná, když je k tomu pobídneme. Také porozumění pohybům a dějům mu dělá radost, přičemž se významně obohacuje řeč. Důležité je přitom rozumné, klidné, ale soustavné povzbuzování vývoje cvičení pro děti Jahodnice řeči. Je proto důležité dítě nenutit, aby po nás opakovalo, vypravovat si s ním nad knížkou, pojmenovávat jednotlivé věci, a jednoduše vyjadřovat, co se na obrázku děje. Velký význam má zpívání s dítětem. Je dobré všechny činnosti dítěte jednoduše komentovat a případně spojit tělesnou aktivitu se zvukem slova, což je pro dítě mnohdy snazší, než napodobit pojmenování nějakého předmětu Jahodnice Matějček, Jazykové schopnosti a dovednosti se rozvíjejí prostřednictvím následujících mechanismů. Nápodobou řeči dospělých. Většinou Jahodnic cvičili dítěti nejde o doslovné napodobování, díky imitaci děti konstruují vlastní projev. Dítě vytváří modifikované sdělení a přizpůsobuje ho Praha 14 vlastním potřebám. Lze mluvit o rozšířené nápodobě, kdy dítě přidává něco svého nového, o oddálené nápodobě, kdy dítě něco
opakuje s časovým odstupem a o selektivní nápodobě, kdy dítě užívá stejnou formu sdělení s jiným obsahem. Asi každý rodič se setkal s Lehovec tím, že ho jeho dítě napodobuje. Právě proto je velmi důležité být svým dětem i po stránce řečové příkladem a to nejen ve výběru vhodných, slušných slov, ale také chování a jednání. I pro mne je velmi motivující, když mé děti zdraví a umí se pěkně omluvit, když něco provedou. Zpětnou vazbou. Sdělení dítěte má určitý význam. Pokud je nesrozumitelné a okolí na ně nereaguje tak, jak dítě Zborov očekávalo, slouží tato skutečnost pro dítě jako zpětná vazba. Dospělí dítěti poskytují specifickou zpětnou vazbu opakují jeho sdělení, ale korigují v něm chyby, případně je nějak obohacují. Příkladem může být to, když dítě vysloví přání a neužije přitom slova prosím. Proto dospělý zopakuje větu tak, jak měla znít správně, a až potom je dětská prosba naplněna. Modelováním. Rodiče přizpůsobí svůj projev potřebám malého dítěte, tak aby jim dítě rozumělo. Proto je dobré zkrátit věty, užívat méně slov a ta slova,