svět a věci v něm, jak jsou doopravdy. Toto je charakteristický rys školního dítěte, který můžeme pozorovat v mluvě, v kresbách, v písemných projevech, ve čtenářských zájmech i ve hře. Realismus školáka je zprvu závislý na tom, co mu autority povědí, je to realismus Hůrka naivní, teprve později se dítě stává kritičtějším, a i jeho přístup ke světu je kriticky realistický. Podstata nového vývoje myšlení je v tom, že dítě je schopno různých transformací v mysli současně. Může chápat identitu, zvratnost, spojení různých myšlenkových cvičí dítě Hůrku procesů do jedné sekvence, je nyní také schopno pochopit zahrnutí inkluzi prvků do třídy. Školák už také lépe chápe příčinné vztahy a nevykládá je čistě na základě svého antropomorfického postoje Langmeier Krejčířová Vývoj pozornosti a paměti Vývoj pozornosti je cvičení pro děti Hůrka závislý na dosažení určitého stupně zralosti CNS. Pozornost je jedním z prostředků regulace psychické aktivity, především poznávacích procesů Vágnerová s Pozornost umožňuje zaměření se na určitý obsah a zároveň eliminovat jiné možnosti. Významně ovlivňuje průběh a efektivitu poznávacích i jiných aktivit. Nelze vnímat všechny podněty, které se nabízejí, zároveň, proto musí být pozornost výběrová. Je to funkce vědomí a uplatňuje se především v uvědomovaných, tzv. kontrolovaných procesech. Není tolik významná pro zautomatizované a Butovice neuvědomované aktivity Vágnerová Kapacita i kvalita pozornosti se mění v průběhu školního věku. Koncentrace pozornosti je schopnost
soustředit se žádoucím směrem po určitou, nezbytně dlouhou dobu a dozrává na počátku školního věku. Délka soustředění je v tomto Nové Butovice období stále dost omezená a v rámci celkového vývoje se prodlužuje maximálně o jednu až půldruhé minut za každý rok. Vývoj se projevuje rostoucí schopností ovládání pozornosti. Selektivita a schopnost přesouvat pozornost se rozvíjí až ve středním školním věku Vágnerová Rozvoj paměťových schopností ovlivňuje zrání i učení. Od raného věku dítě využívá základní paměťové mechanismy, jako je asociace, generalizace, znovupoznání a vybavení. Paměťové funkce se velmi intenzivně rozvíjejí mezi lety, to znamená ve školním věku. Děje se tak cvičilo dětem Hůrky nejenom v závislosti na zrání, ale i pod vlivem specifické stimulace, kterou poskytuje škola Vágnerová s V průběhu mladšího školního věku se zvyšuje kapacita paměti. leté děti si v průměru pamatují náhodně vybraná čísla, leté děti si jich zapamatují a leté děti soukromá školka Prahou 5 Hůrkou