světa, který se následně objevuje v herních námětech. Ve hře se bezprostředně objevuje konkrétní realizace získaných zkušeností a snaha upravit si skutečnost podle svých přání Koťátková, Vývoj batolete Během druhého a třetího roku života udělá většina dětí obrovské pokroky jak po stránce motorické, sociální, vývoje řeči, tak i myšlení. Z malého nemluvněte úplně odkázaného na matku a závislého na matce se stane během pár měsíců téměř samostatný člověk. Dítě se nenásilnou formou postupně včleňuje do společnosti, učí se v ní pohybovat, komunikovat, chovat se podle společenských norem a jednat s cizími lidmi. A to vše během krátké doby, které se cvičilo dětem Dvorcích příznačně říká batolecí období. Ve druhém a třetím roce života již dítě není na pomoc odkázané nemluvňátko. Teprve teď, na Dvorce začátku druhého roku života, získává dítě ve skutečnosti druhově specifické charakteristiky, které člověka odlišují od ostatních Kavčí Hory živočišných druhů, chodí vzpřímeně a začíná mluvit. Právě tyto lidské vlastnosti jsou v počátečním rychlém rozvoji, takže cvičením dětech Dvorce vzbuzují pobavenou pozornost okolí, nikdy patrně není dítě tak roztomilé, ale současně ani tak vzdorovité a náročné na čas a trpělivost rodičů Langmaier, Batolecí věk je obdobím, kdy dochází k výraznému rozvoji mnoha kompetencí i dětské osobnosti. Dítě se stává samostatnějším, aktivnějším subjektem, vědomým si své vlastní existence a svých možností. Charakteristickým znakem této fáze je
osamostatňování a uvolňování z různých vazeb, spojené s expanzí do širšího světa. Je to období první emancipace, která je podmínkou cvičilo těhotných Prahou 4 Dvorci