slova. Dcera mi často opakuje. Maminko, řekni to ještě jednou pomalinku, to je těžký slovo, LO KO MO TI VA. Správně, jsi šikulka. Taky to Olšany naučím, LO KO MO TI VA, taky jsem šikulka. Vývoj myšlení a vnímání batolete Rozvíjí se schopnost uvědomovat si trvalost objektu, tedy fakt, že daný objekt existuje, i když ho dítě právě teď nevidí. Objektům, které již dítě vyhodnotilo jako stabilní, dává jména. Tato označení zatím nemají povahu pojmů dítě v batolecím věku ještě neumí předměty kategorizovat. Téměř žádná schopnost není samozřejmá, dítě se musí učit i vnímání času a prostoru. V tomto období dítě zatím nechápe význam minulosti ani budoucnosti. Pro dítě existuje jen přítomný časový okamžik a podobné je to s prostorem. Co je mimo akční rádius dítěte, to mu nic neříká. Myšlení dítěte probíhá na bázi představ, přičemž představy nejsou kopiemi příslušných událostí, ale jejich vnitřním zpracováním. Dítě si cvičit dítěte Olšanům o objektech a událostech zapamatuje pouze to, co ho zaujme a připadá mu důležité. Myšlení je, zjednodušeně řečeno, mentální činnost, při níž jedinec pracuje s poznatky obsaženými v paměti. Tato činnost se stane mnohem efektivnější v momentě, kdy začne používat tzv. Flora vnitřní řeč, to znamená, že myslí převážně ve slovech a nikoli pouze v obrazových představách. V batolecím věku se dítě začíná odpoutávat od matky, s níž do té doby žilo v symbiotickém vztahu. Proces oddělování probíhá pomalu a postupně. Separační strach, který cvičení pro děti Olšany
se objevil v předchozí vývojové etapě, přetrvává, a je ve své podstatě vyjádřením, že dítě si k matce vytvořilo žádoucí citovou Želivského vazbu. Důkazem pokračující autonomizace a tvorby vlastní identity je změna způsobu, jakým dítě mluví o sobě, doposud používalo třetí osobu Mireček papá, nyní používá zájmeno já. Dítě pochopilo, že je samostatnou bytostí, že se liší od okolního světa. Tento objev je pro dítě natolik přitažlivý, že s ním začíná intenzivně experimentovat stejně jako s každou novou kompetencí. To se projevuje negativismem tato fáze se také nazývá prvním obdobím vzdoru. Dítě odmítá skoro všechno, s čím přijdou druzí lidé proč ovšem nechce