členem jedné sociální instituce. Aby bylo schopné nároky této role zvládnout, musí mít přijatelné sociální schopnosti a dovednosti Vágnerová s. Role školáka přináší dítěti vyšší sociální prestiž, ale role žáka přináší i zátěžové situace. Zahrnuje nutnost emancipovat se od potřeby důrazu na vlastní individualitu a tendence přičítat si zásadní význam. To znamená přijmout skutečnost, že Jiřího z Poděbrad dětské cvičení dítě je jen jedním z mnoha dětí. V roli žáka je také obsažena nutnost přijmout autoritu učitele, který nemá takový individuálně osobní význam jako rodiče. Podstatnou změnou je, že dítě není akceptováno učitelem v roli žáka automaticky, bez ohledu na svoje skutečné Jiřího z Poděbrad chování, ale akceptace se vždy vztahuje k plnění nějakých požadavků a norem Vágnerová Dítě které začalo chodit do školy znamená nutnost osamostatnění, přijetí zodpovědnosti za vlastní jednání a jeho následky. Projevuje se proto automaticky i zvýšením míry nejistoty, kterou každá změna přináší Vágnerová s Děti se po nástupu do školy musí přizpůsobit nejen náporu nových povinností, ale Rajská zahrada musí se vyrovnat i se zcela odlišnou společenskou situací. Adaptaci na školu může značně ulehčit pozitivní vliv rodiny. Škola by pak měla přispívat k dalšímu rozvoji dítěte, a to nejen zvyšováním úrovně poznatků, ale i všestrannou kultivací osobnosti žáka Čačka Školní cvičení pro děti Jiřího z Poděbrad třída a vývoj sociálních vztahů ve třídě Třída není jen polem vzdělávání, ale i společenským útvarem, ve kterém dítě uplatňuje
všechny své přirozené potřeby. Dosavadní vazba na rodinu je zde výrazně obohacena kontakty se stále propracovanější strukturou i dynamičtějšími vztahy s dětmi stejného věku. Vývoj sociálních vztahů v dětství a prepubertě tedy vyžaduje určitý čas a vykazuje