Paměť se zdokonalila, dívenka si zapamatovala krátké, rýmované úryvky z básní, říkadel i písní. Jednalo se však o krátkodobé Pražačka zapamatování, bezděčné a mechanické vštěpování i vybavování. S dívenkou K. je velmi nutné pracovat pomalým tempem, pokyny vysvětlovat jednoduše a srozumitelně, častěji určitě opakovat činnost než opakovaně vysvětlovat. Zrakové vnímání je vyvinuto dobře. Plně souhlasím s názorem psychologa, že je vhodné v mateřské škole pracovat s dívenkou dle individuálního vzdělávacího plánu. Dle mého dětské cvičení Žižkova názoru je to dokonce nezbytně nutné, aby mohla být maximálně rozvíjena osobnost dívky K Výsledky mého dlouhodobého pozorování se shodují s informacemi od maminky dívenky K Matka před začátkem i po skončení mého šetření ochotně vyplnila informace o své dceři do Olšany následující tabulky. Záměrně jsem nabídla k porovnání schopnosti dětí v batolecím období, jelikož dívce bylo při vstupním šetření cvičení pro děti Žižkov roky a její psychomotorický vývoj je nerovnoměrný a opožděný cca měsíců. Lze vyčíst, že u dívenky K. došlo k rozvoji osobnosti ve všech sledovaných složkách. Důležité je, že dívenka K. ve svém vývoji nestagnuje. Žlutě označené schopnosti dosavadní schopnosti dívenky K. v říjnu Zeleně označené schopnosti nově získané schopnosti dívenky K. k červnu Vstupní šetření Výstupní šetření Pohybové schopnosti Chůze Chodí samostatně Utíká strnule, padá už zřídka Dobře běhá Umí chodit po špičkách po předvedení Stojí na
jedné noze pokouší se o to, okamžik udrží rovnováhu Chůze po schodech Jde nahoru vedeno za jednu ruku, leze dolů Jde dolů, vedeno za jednu ruku Jde nahoru i dolů samo, přidržuje se zábradlí Jde nahoru i dolů samostatně Jde nahoru tak, že střídá nohy Jde dolů, střídá nohy Kope do míče vkročí do něj místo kopnutí Kopne do míče po předvedení Kopne do míče na pokyn bez ukázání Skáče snožmo, seskočí z cvičením dětech Žižkov posledního schodu Skáče dokonalý skok, překoná vzdálenost Zručnost a manipulace s předměty Kostky Staví věž se kostek Staví věž se žižovské pražské montessori školky