vlivů. Rozdíly ve funkcích a projevech jednotlivých členů rodiny má dítě zpravidla dobře zmapovány a podle toho se k rodinným Náměstí Míru příslušníkům chová. Dítě si musí v rodině osvojit také zdravý vztah k autoritě. Každý z rodičů má nezastupitelnou roli, a to ať jde o bezprostřední mezilidské vztahy, nebo respektování zákonů a autorit Čačka V mladším školním věku se děti v rodině účastní na I.P.Pavlova drobných pracích, a to ochotně, pokud je v rodině příznivé emoční klima. Na něm také závisí průběh společných činností rodičů nebo příbuzných s dětmi Čáp Mareš V rodině nevychovává jen matka nebo otec, ale celková rodinná atmosféra. Její součástí je také soužití sourozenců, které je významným vývojovým faktorem rozvíjející se osobnosti dítěte. Sourozenci vzájemně sdílí mnohé cvičení pro děti Náměstí Míru zkušenosti, jednou jsou soupeř, jindy spojenci a ve vzájemné interakci rozvíjejí komunikativní dovednosti, včetně porozumění pocitům, Náměstím Míri cvičením dětí záměrům i potřebám jiných. Jsou bezděčnými vychovateli a společně prožívají celé dětství i dospívání a nabyté zkušenosti přenáší do všech současných i budoucích vztahů Čačka Pedagogické hledisko Vstup dítěte do školy je důležitým životním mezníkem, jímž nastává pronikavá změna v jeho způsobu života a v sociálních vztazích. Dítě to prožívá již v tom smyslu, že nyní odchází pravidelně z domova do školy, stejně jako dospělí odcházejí do zaměstnání. Dítě má společenské a školní povinnosti, které není
možno odpustit ani uprosit. Chování dospělých a ostatních dětí k nim je poněkud jiné než dříve. V rodině se za příznivých podmínek cvičení s dětmi Náměstá Míru respektují školní povinnosti dítěte. Vykáže se mu místo pro učení a učební pomůcky. Ostatní na ně berou ohled, když se učí, neruší je. Rodina sleduje pokroky dítěte v učení a chválí drobné úspěchy. Dítě přijímá novou sociální roli a získává nový status žáka či školáka. Škola přináší dítěti nové učební činnosti a klade na dítě postupně se zvyšující požadavky. Škála školních předmětů zahrnuje činnosti s požadavky na rozvíjení senzomotoriky, paměti, intelektu, estetických předpokladů, pozornosti, sebeovládání, Muzeum vytrvalosti, tedy všech aspektů osobnosti. Klade požadavky na tyto aspekty osobnosti a zároveň je dále rozvíjí. Při adekvátním