Charakteristiky kvalitní tělesné výchovy. Klade důraz na znalosti a dovednosti vztahující se k celoživotní pohybové aktivitě, je založena na národních standardech, které definují, co by měl žák znát a dělat, udržuje žáky v aktivnosti po celou dobu vyučovací jednotky, nabízí výběr z mnoha různých pohybových aktivit, vychází vstříc potřebám všech žáků, zejména těm, kteří neprojevují pohybové I.P.Pavlova sklony pohybově nenadaným využívá kooperačních i kompetičních pohybových aktivit rozvíjí žákovu sebedůvěru a nepřipouští praxi, která ponižuje žáky veškeré aktivity, při kterých se žáci postupně eliminují, hodnotí žáky podle toho, jak se přibližují ke svým cílům, ne podle toho, zda dosahují absolutních standardů, podporuje pohybovou aktivnost mimo školu, vede žáky k sebeovládání, dovednosti formulovat krátkodobé realizovatelné cíle, sebepozorování, aktivně vyučuje spolupráci, fair play a odpovědné účasti na pohybových cvičením dětech I.P.Pavlova aktivitách, poskytuje žákům radostnou zkušenost. Mužík, Dobrý, s. Mysleme však na to nejdůležitější Dbejme na to, aby se po většinu cvičení pro děti I.P.Pavlova času vyučovací hodiny děti hýbaly Uvádím příklad z praxe, kdy jsem byla svědkem vyučovací hodiny tělesné výchovy třídy. dětí s Muzeum jedním míčem stojí v zástupu u basketbalového koše a snaží se zasáhnout míčem koš. Nejhůře jsou na tom ti, kteří umístí míč do koše. Ti si musí sednout na lavičku a počkat na ostatní, zda uspějí. To je ten nejhorší možný přístup k výuce tělesné výchovy. Žáci
nejsou aktivní a daná činnost je nebaví. Závěrem by bylo vhodné poznamenat, že každá kvalitní vyučovací hodina tělesné výchovy, která obsahuje všechny důležité části, prvky a činnosti, je náročná na přípravu vyučujícího. Vyučovací hodina tělesné výchovy by měla Náměstí Míru obsahovat tyto části Volná chvilka volný pohyb po tělocvičně Úvodní část organizační nástup, seznámení s činnostmi a cíli ve výuce cvičení pro děti I.P.Pavlova zahřátí organismu honička Rozcvičení protahovací, uvolňovací a dynamické cviky Hlavní část Pohybová hra Závěrečná část relaxace Zvonařka Další možností, jak být pohybově aktivní ve škole, je pohybová činnost před výukou. Zejména na I. stupni základní školy je prospěšné zahájit výuku cvičením, které vede děti k soustředěné pozornosti a pomůže připravit organismus dítěte na učební činnost. Vhodná jsou jógová cvičení pro děti např. Pozdrav slunci, protahovací cvičení s hudbou, drobné psychomotorické činnosti směřující k vyladění psychiky žáka. Mužík, s. Pohybovou činnost s dětmi provádíme i během výuky v tzv. tělovýchovných chvilkách. Jedná se I.P.Pavlova dětské cvičení především o protahovací nebo zábavná cvičení, kdy si děti chvíli mohou odpočinout od školní práce. Tyto pohybové aktivity provádíme nejčastěji u nejmenších dětí v prvních třídách, které se nevydrží dlouho soustředit. Především při nácviku psaní, kdy drží anglickou školku Prahou 2 I.P.Pavlova