vzpřímené chůze a symbolické a komunikativní funkce řeči teprve v průběhu druhého roku života. Tam můžeme hledat onen rozhodující kvalitativní mezník. Ve dvou letech je ukončen vývoj senzomotorické inteligence a začíná nová etapa symbolického a předpojmového myšlení. Počátek druhého roku je tedy z tohoto hlediska zatím jen dalším pokrokem a konečným završením inteligence, která plně závisí cvičení pro děti Zvonařka na bezprostředním vnímání a motorickém ovládání světa. Až do konce prvního roku jedná dítě podle svých potřeb, brzy po prvním roce však začíná aktivně experimentovat a obměňovat své pokusy. Tato diferencovaná a aktivní akomodace je tedy nyní novým rysem proti dříve probíhající akomodaci, která byla spíše vnucena okolnostmi, či překážkami. V poslední fázi senzomotorické inteligence kolem jednoho a Zvonařka půl roku dítě nejen experimentuje a objevuje nové poznatky aktivním tápáním s užitím známých prostředků v nových situacích, ale také Folimanka skutečně nové prostředky vynalézá na základě vnitřních mentálních kombinací. Např. když nemůže dosáhnout na předmět na stole, zatáhne za ubrus. Jakmile koncem druhého roku začíná dítě důsledně užívat soustavy slovních znaků, dostává se jeho myšlení na novou vyšší úroveň. Nyní činnosti konané prostřednictvím skutečných věcí mohou přejít na činnosti konané v mysli Langmeier, V této fázi cvičení pro děti Zvonařka symbolického myšlení užívá dítě slov zatím jako podpojmů spíše, než skutečných pojmů. Zůstává stále ještě na půli cesty mezi
konkrétními věcmi a obecností, nerozlišuje jeden, někteří a všichni. To znamená např., že nerozlišuje konkrétního vrabce od obecného