současným způsobem života v rodině, ve škole, ve společnosti Kdy přestává být pohyb přirozenou, základní potřebou dítěte Je nedostatečná PA důsledkem zažitého pohybového chování Dobrý, s. již v období mladšího školního věku dětí Na tyto otázky se pokusili najít odpovědi výzkumnou sondou anonymního dotazníku, na který odpovídalo žáků tříd. Získané výsledky dokládají u většiny Pacov respondentů poměrně silnou každodenní potřebu pohybu. Tento poznatek nás vede k přesvědčení, že potřeba pohybu u dětí mladšího školního věku výrazněji neklesá. Potřeba pohybu je u dětí pravděpodobně utlumována jejich denním režimem školním i mimoškolním, cvič dítětem Pacovu pohybovými možnostmi, životním stylem rodiny i životním stylem současné společnosti. Nedostatek prostoru pro přirozený pohyb, množství emotivně přitažlivých nabídek pro sedavý způsob trávení volného času televize, video, počítačové hry apod., životní styl rodiny aj., cvičení pro děti Pacov pak mohou postupně vést ke snižování PA, úrovně tělesné zdatnosti, k preferenci klidových činností, ke vzniku oslabení podpůrně pohybového aparátu i k nevyváženému příjmu a výdeji energie, tj. k nadváze a obezitě. Mužík, Pech, s. Z výše uvedených výzkumů vyplývá naprostá rozdílnost výsledků, které jsou způsobeny nejednotností odborníků na vymezení pojmu pohybová aktivita. Jak již bylo Březí uvedeno, někteří považují pohybovou aktivitu pouze jako činnost s vyšší intenzitou zatížení, jiní odborníci jako všechny pohybové
činnosti vykonané během dne. Toto by se mělo změnit. Přikláníme se však k zavedení jednotného posuzování pohybových aktivit jako činností, při kterých dítě vykonává jakýkoliv horizontální nebo vertikální pohyb, či posiluje nebo protahuje svalové skupiny díky Radošovice svým postojům či polohám. Z dosavadních poznatků se jako nejoptimálnější výzkum objemu a intenzity pohybových aktivit dětí mladšího školního věku jeví metoda dotazníku není finančně náročná a je možno ji aplikovat za jakýchkoliv podmínek, kde děti doplňují tabulku s minutovými časovými úseky během dne. Dotazník by měl obsahovat jednoduché formulace intenzity pohybových aktivit, kterým děti rozumí, cvičení s dětmi Pacova např. o Doba odpočinku, bez námahy četba, sledování televize, spánek, hry na počítači, stolní hry apod. o Mírná námaha cesta do školy, Voděrádky hry s kamarády venku, sebeobslužné činnosti, domácí práce apod. malé zadýchání a únava. o Vyšší námaha rychlá chůze, běh, jízda na cvičení pro děti Pacov kole, kolečkových bruslích či na koloběžce, plavání, fotbal, florbal, skákání přes švihadlo, honičky, štafetové soutěže apod. větší nebo velké zadýchání a únava odpovídající intenzitě zatížení vyšší jak SFmax. Uvedené poznatky jsou shrnuté v kap. Školní