hodnotu. Umožňuje dítěti, aby se vyrovnávalo s tlakem okolního světa a přizpůsobilo jej alespoň dočasně svým potřebám Vágnerová, Asi před půl rokem, když chtěla mít dcera v domě kočičku, jsem s nadšením pozorovala, jak se s faktem, že to není možné, vyrovnávala Výtoň pomocí symbolické hry. V ruce měla dvě kostičky symbolizující mě a dceru, a kuličku symbolizující kočičku. Kostička maminka stále dokola vysvětlovala kostičce dcerce Kočička s námi nemůže bydlet v domečku, protože neumí chodit na záchod a všude by se tady pokakávala. A druhá kostička odpovídala Dobře mami, bude bydlet venku. Vývoj paměti Vývoj poznávacích procesů by nebyl možný bez zpracování a uchování myšlenek a skutečností. Zlepšování paměti se projevuje zralejším zpracováním a stále se zvyšující délkou uchování Výtoň cvičením dětech informace. U batolat lze sledovat délku a hloubku uchování formace na různých úrovních. Pravděpodobně nejjednodušší úroveň do vteřin od Karlovo náměstí počitku se projevuje už při různých dětských hrách typu pexeso. Další způsob uchování paměti na základě kombinovaných vjemů zrakového a sluchového je vyprávění příběhů a pohádek. Tříleté dítě už je schopné převyprávět příběh úplně stejným cvičili dítěti Výtoní způsobem, jako mu ho vypráví jeho matka. Děti si také pamatují typické scénáře dne. Příkladem může být večerní jídlo, koupání, oblékání do pyžama, zhasnutí, pohádka u lampičky. Proto už předem očekává, co bude následovat a také podle toho jedná a chystá se na
následující činnost. Příkladem jak může ještě rodič s dítětem procvičovat paměť je opakování si činností během dne. Když se cvičení pro děti Výtoň tatínek vrátí z práce, dítě mu vypráví, co dělalo, kde bylo, co mělo k jídlu. Emoční vývoj Emoční projevy, jejich vztah i kvalita k hlídat děti na Praze 2 Výtoni